Автобусът минава през 10 мин и ако има много чакащи се качва този, който плати повече за билет.
Капацитета на линията е ограничен и често стават големи блъсканици. За 24 часа могат да минат около 350 000 пътника.
Има идея за подобрение чрез канали. Там първо си плащаш за дадена линия и ако се наложи да сменяш пак се плаща.
Все едно да си купиш карта само за автобус номер 10. Ще може да пътуваш през определени райони на града и ще доплащаш при смяна.
Неудобствата са ясни - няма го еднаквото третиране на всички направления и идеята за свободно придвижване от точка до точка на цената само на един билет се губи. Това в общи линии е мрежата на биткойна - публичен градски транспорт през 10 мин.
Има и разновидности на същата идея - микробусни таксита. Това са мрежи с малко по-малък капацитет на превозите, но могат да спират извън спирките по желание на клиента. Това означава по-често генериране на блокове. Някои от тях имат блок на всеки няколко секунди.
И най-после има и метро железница представена от мрежи чиито блокове имат много по-голям капацитет. Спират само на спирки, но возят голям
брой пътници.
Автобуси, микробуси и метро формират линиите работещи на принципа на блокверигите.
Втория вариант на мрежите са таксита. Мрежите работещи като таксита обслужват пътниците от точка до точка и таксуват на км.
По-удобно е и по-честно защото третират всички плащания по една единна тарифа и го няма неравноправното
третиране на възлите и потоците от транзакции. Тези мрежи, които работят така, не са базирани на блоквериги.
Имат едно огромно предимство, че стават за обвързване на интелигентни устройства и работа в реално време - IoT.
Независимо дали са базирани на блокверига или друга технология за поддръжка на общи записи мрежите също се делят на такива способни да
извършват сделки при дадени условия или такива, които не са способни. Тези транзакции под условие са смарт конракти.
Очевидно мрежите неизползващи блоквериги и способни да изпълняват сделки под условие са най-технологично
напредналите. Имат и собствен език за програмиране.
И така, ясно е, че независимо дали работят като градски транспорт или таксиметров транспорт и двата вида мрежи
имат една идея - да поддържат журнал със записи и тази технология се нарича с общото наименование
Decentralized Ledger Technology.
